Kaikki blogit puheenaiheesta Uskonnollinen fundamentalismi

’Oikea’ yliopisto tarpeen, siis fundamentalistinen?

Dosentti Erkki Tuomioja toivoo teologiaa pois tieteellisistä yliopistoista. Hyvä ajatus. Äärioikeisto ja usalaisuus tarvitsevat oman yliopiston. Suomen opinahjot on nyt ”osoitettu” vihervassarilaisiksi.

 

Jossain sateenkaaren alapuolella

Evankelisluterilaisen kirkon tuomiokapituleissa on käyty neuvotteluja yhteisestä linjasta siihen, miten mies- ja naispareja vihkiviä pappeja pitäisi tarkkailla ja rangaista. Tuomiokapitulien ratkaisut ovat toistaiseksi olleet keskenään varsin erilaisia samankaltaisissa tapauksissa.

Voiko terroristi olla muslimi – pohdiskelua islamista?

Kun Turun joukkopuukotuksesta epäiltyä tutkitaan ”terroristisessa tarkoituksessa toimineena” ja oletettuna puukottajana (joka on esiintynyt väärällä identiteetillä), ajatuksena on lähtökohtaisesti hänen olemisensa terroristi. Uskonnoltaan hän on islaminuskoinen. Siksi mahdollisesti luullaan hänen uskonnollaan olevan tekemistä sen törkeän väkivaltarikoksen kanssa, josta häntä alustavasti epäillään. Tekotavaltaan hänen puukotusrikoksensa on samankaltainen kuin Euroopassa tehdyt ns. islamilaisten terroristien teot.

Ei jumala vielä leipää tee...

Yhä enenevissä määrin löydän itseni keskeltä uskonnollista keskustelua, vieläpä mitä yllättävimmissä paikoissa. En ole aiheessa läheskään parhaimmillani ja varsinaisesti dogmaattisista keskusteluista olen itseni menestyksekkäästi jäävännytkin. Uskontojen kannalta ilmapiiri on toisaalta vapaamielinen, toisaalta väheksyvä ja vihamielinenkin. Onkin hämmentävää kuinka laajalti esimerkiksi ateistit hyökkäävät uskovaisten, tai oikeammin näiden uskon kimppuun.

Lusikkatesti – profiloida vai eikö profiloida?

Kun olin peruskouluikäinen, vanhemmat poijjaat pelottelivat sillä, että kouluterveydenhoitaja testaa jossain vaiheessa genitaalien toimintaa tuikkaamalla niiden alle pakastimesta otetun ja jääkylmän lusikan. Samalla tarinalla arvuuteltiin myös ennen armeijan kutsuntoja edeltänyttä lääkärintarkastusta. En kuitenkaan koskaan joutunut tällä tavoin testattavaksi ja myöhemmin selvisikin, että kyseessä oli urbaanilegenda.

Tienraivausta kohti sekulaaria yhteiskuntaa

Itsenäinen valtio, jossa Uskontojen uhrien tuki UUT ry:llä on valitettavan laaja asiakaspohja esimerkiksi traumatisoituneita ja syvästi kaltoinkohdeltuja ex-uskonlahkolaisia ei ole fundamentalistinen teokratia Lähi-Idän liepeiltä vaan meidän oma rakas Suomemme.

Inhimilliset tuulet alkoivat puhaltaa

Nykytaidekin voi tutkia ja tehdä näkyväksi uskonnollista aihepiiriä, vaikka vielä 30 vuotta sitten kuviteltiin historian loppuneen ja Jumalan kuolleen. Turkulaisen tanssiteatteri Erin teokset Passio ja Valoon on puu juurtunut ovat minulle olleet voimakkaita ja puhuttelevia kokemuksia. Edellinen kertoi Jeesuksen kärsimyshistoriasta, jälkimmäinen punaiseksi pyhimykseksi kutsutun Simone Weilin elämästä ja ajattelusta, jossa kiehtovalla tavalla yhdistyvät kristinuskon ja sosialismin ihanteet.

Ei kaikkia moitteita samaan laariin

Fundamentalismi on sanana siitä hankala että se on usein kuvaus lähinnä uskonnoista joista ei pidä. Tässä yhteydessä yleisnäkemys on se, että fundamentalismi tarkoittaa Fundamentalismi tarkoittaa, ettei tarvitse koskaan sanoa 'olin väärässä' : Sillä jos filosofia alkaa ihmetyksestä, fundamentalismi loppuu siihen. Hieman täsmällisemmässä mielessä tämä tuntuu karsiutuvan siihen että fundamentalismi on (1) teististä, (2) edellä mainitulla asenteella ehdotonta ja (3) poliittisesti oikealla, konservatiivista tai oikeistokonservatiivista.

Suomella ei ole vastuuta Lähi-Idän konflikteista

Fundamentalistisesta rasismista Lähi-Idästä suuntautuvassa pakolaisuudessa on kyse, eikä mistään muusta. Sunni- ja shiia-muslimit eivät ole koskaan tulleet irrationaalisista syistä johtuen kovinkaan menestyksekkäästi toimeen keskenään ja sen sijaan, että nämä ryhmät jotain vuorovaikutusta yrittäisivät, räjähtelevät tienvarsipommit ja länsimaisen arvoasteikon mukaiset ihmisoikeudet jäävät ani harvoin toteutumatta.

Kehitysapu on ennen pitkää perusteltua lopettaa

Kolonialismin (siirtomaavalta) aikakausi tunnettuine seurauksineen Afrikassa on tavanomaisin, useimmin esiin nostettu sekä myös yleisesti hyväksytty selitys kyseisen maanosan ja käytännössä koko muun maailman välisille valtaisille eroille kehityksessä niin teknologian, useiden humanitaaristen mittareiden, kuten tasa-arvon, sekularismin (uskonnonvapaus), yleisen turvallisuustason toteutumisen, demokratian kuin tieteellisten saavutustenkin saralla.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä